Charakteristika adresáta/odosielateľa:
Meisner, Balthasar: (3.2.1587 Drážďany, Nemecko - 29.12.1626 Wittenberg, Nemecko), nemecký evanjelický kňaz, študoval vo Wittenbergu (pod vedením Jakoba Martiniho, Aegidia Hunniusa a L. Huttera), na novej univerzite v Giessene (Chr Matthiae, C. Fink), v Štrasburgu a Tübingene, v roku 1611 viedol katedru etiky vo Wittenbergu a v roku 1613 nastúpil na teologickú fakultu - v súčasnosti nie sú dostupné iné relevantné biografické údaje
Flotwedel, Zacharias: V súčasnosti nie sú dostupné relevantné biografické údaje
Sekundárny zdroj:
DOMÁNYHÁZI, Edit, Zsuzsa FONT, Gizela KESERū a Miklós LATZKOVITS. A Thurzó család és a Wittenbergi egyetem: Dokumentumok és a rektor Thurzó Imre írásai 1602-1624. Szeged: Szegedi Oktatástörténeti Munkaközösség, 1989, list č. 178.
Regest:
Oznamuje Meisnerovi, že mu zaslal 24 forintov a desať denárov. Jezuiti chystali na neho úklady, ale za pomoci svojich patrónov boli poslaní do vyhnanstva. Veľmi sa potešil dielu o socianizme (je to asi dielo – Meisner, Balthasar: Brevis consideratio theologiae Photinianae. Wittenberg, 1619). Píše ďalej, že Gabriel Betlen so svojim vojskom o 45 000 mužov dosiahol, aby prívrženci antikrista opustili Moravu a ukryli sa do Viedne. Od Hunnia pri prvej príležitosti dostane jeho pripravovanú knihu proti socinianom (Nikolaus Hunnius: Examen errorum Photinianorum... Wittenberg, 1618). Veci okolo Soporniho (asi je to: Michael Soporni, ktorý sa r. 1613 zapísal na univerzitu vo Wittenbergu, r. 1615 dedikoval svoju dišputu Stanislavovi Turzovi) vybavil a prosí profesorov, aby sa venovali alumnom Stanislava Turza, ktorí študujú na univerzite. Spomína ďalej Cramera z Magdeburgu (asi je to Daniel Cramer – 1568 – 1637, krátky čas bol profesorom logiky na univerzite vo Wittenbergu), ktorý vystupoval proti heretikom a pseudofilozofom. Sťažuje sa, že viacerí Flotwedla obvinili u Rosselia (asi je to Paul Rössel z Reichenbachu, ktorý sa r. 1610 zapísal vo Wittenbergu na univerzitu), že hlása nepravdivé veci a že chce odtrhutie od pravej cirkvi. Prosí Meisnera, aby mu poslal tie obviňujúce listy, aby sa mohol brániť. Musí to urobiť, hoci je veľmi zaneprázdnený bojom proti jezuitom a kalvínom. Ešte spomína Trostia (Martin Torst – 1588 – 1630, pochádzal z Vestfálska, bol profesorom hebrejčiny na univerzite vo Wittenbergu), ktorému chce písať ohľadne zavedenia vyučovacej metódy Ratichia (Wolfgang Ratke – 1571 – 1635, nemecký pedagóg, vypracoval ešte pred Komenským metódy vyučovania pre základné školy, podľa ktorých je potrebné brať zreteľ na nadanie dieťaťa, prirodzenosť vecí a vo výučbe jazykov dôraz klásť na gramatiku), ktorej sa venuje už aj Helvicus (Christoph Helwig – 1581 – 1617, nemecký pedagóg, spolu s Ratkem a Joachimom Jungiom, t.j. Joachim Jungius – 1587 – 1657, matematik, filozof, didaktik, sa podieľali na zavední augsburskej školskej reforme). Záverom ešte spomína, že sa rozširujú hanebné veci o Gutkiovi (Georg Gutke – 1589 – 1634, magister filozofie, rektor gymnázia v Berlíne) a Weixelbergerovi (Hieronym Weixelberger , nemecký evanjelický teológ, v r. 1617 – 1618 pôsobil na filozofickej fakulte wittenberskej univerzity), tiež o ňom samom, jeho rodine a rodine jeho manželky. Záverom pozdravuje profesora Balduina.